top of page

5 Formules voor de eerste zin van je sollicitatiebrief


De eerste zin van je sollicitatiebrief: 5 formules

Het moeilijkste van een sollicitatiebrief? Pffft ja, alles! Oké, laten we beginnen bij het begin. Je sollicitatiebrief een pakkende eerste zin geven. Dan heb je al een lastig onderdeel achter de rug. Belangrijk om scherp te hebben is het doel van de eerste zin van een sollicitatiebrief. Dit is namelijk puur en alleen de selecteur triggeren om verder te lezen. Het is ook dé plek in de sollicitatiebrief waar het vaakst een cliché gebruikt wordt. En dat is een mooie kans om jezelf te onderscheiden van je concurrenten. Hoe pak je dat aan? Daar is geen gouden formule of winnende strategie voor. Er zijn er meerdere! Ik geef je er 5 in dit blog.



Onderscheiden vanaf de eerste zin van je sollicitatiebrief? Blijf hier dan weg van


Ook belangrijk: wat we niet doen in die eerste zin van je sollicitatiebrief, omdat de rest dat al doet. Als selecteur moet je in 99% van de gevallen eerst door een of meerdere clichés heen ploegen. Als je zorgt dat jouw eerste zin origineel en pakkend is doe dit dan niet:


1) Vertel niet waar je de vacature tegenkwam, en ook niet dat je 2) meteen overliep van enthousiasme of dat je een 3) grote passie hebt voor het werk of de functie.


Nou ja, je moet het zelf weten natuurlijk. Maar als je je wil onderscheiden van de rest kun je beter een van de volgende strategieën voor die eerste zin van je motivatiebrief gebruiken.



1. [MISSIe organisatie] x [Jouw ervaring]


Waar jouw ambitie hun missie kruist, vinden jullie elkaar. Zij willen de grootste sneakerwebshop worden? En jij hebt jarenlang ervaring in SEO productteksten schrijven?


De formule:

Met x jaar ervaring in [vaardigheid], help ik graag om de missie van organisatie x om [missie] dichterbij te halen.


Voorbeeld:

Met 3,5 jaar ervaring in het schrijven van SEO productteksten, heb ik iets wat helpt om de missie van Sneakerbaas -de grootste van Nederland worden- dichterbij te halen.


2. [iets wat je op de website zag en een klik bij voelde] x [jouw enthousiasme]


Zij doen of hebben iets, waar jij als toekomstig werknemer blij van wordt. Je vindt het op de werken bij website, bij de arbeidsvoorwaarden of in de foto's op hun website.


De formule:

Toen ik [ding op hun website] zag, wist ik het zeker. Organisatie x en ik, wij zijn een match.


Voorbeeld:

Toen ik de foto's van jullie bedrijfsuitje zag, wist ik het zeker. Coolblue en ik, wij zijn een match.



3. [ontwikkelingen binnen de organisatie] x [jouw kennis]


Zoek voor een ontwikkeling binnen de organisatie op de over ons-pagina of google op de bedrijfsnaam en klik dan het tabblad 'nieuws' aan. Vind je iets dat matcht met jouw kennis? Gebruiken!


De formule:

Organisatie x [ontwikkeling binnen de organisatie]. Drie keer raden, waar ik veel verstand van heb. Juist ik heb namelijk [omschrijving van kennis].


Voorbeeld: HEMA wil het komende jaar het winkelassortiment volledig verduurzamen. Drie keer raden, waar ik veel verstand van heb. Juist! Ik heb namelijk net een opleiding in maatschappelijk verantwoord ondernemen afgerond.


4. [kernwaarden organisatie] x [jouw eigen kernwaarden]


Veel organisaties zoeken naar mensen die het DNA van hun organisatie hebben. Wat ze met deze populaire term bedoelen? Dat jouw kernwaarden passen bij die van hen. Zoek de kernwaarden dus op, en kijk of ze matchen met die van jou.


De formule:

[waarde 1, waarde 2 en waarde 3] zijn mijn belangrijkste kernwaarden met betrekking tot mijn professionele ontwikkeling. Toen ik las dat dit een 100% macht was met jullie kernwaarden, schoot ik direct in de lach. Hoe bestaat het?


Voorbeeld:

Groei, innovatie en duurzaamheid zijn mijn belangrijkste kernwaarden met betrekking tot mijn professionele ontwikkeling. Toen ik las dat dit een 100% macht was met jullie kernwaarden, schoot ik direct in de lach. Hoe bestaat het?


5. Het schaap met 5 poten: alle harde functie-eisen + jouw extra toegevoegde waarde


Stel, je solliciteert op een vacature en je voldoet aan alle harde functie eisen. Gooi daar een extraatje bovenop en je hebt een eerste zin voor je sollicitatiebrief waar je de aandacht wel weet te pakken, je bent immers het schaap met 5 poten.


De formule:

[eis 1, eis 2, eis 3 en eis 4]: check. En als ik ook nog vertel dat ik [jouw toegevoegde waarde]?


Voorbeeld:

HBO diploma International marketing, 3 jaar ervaring als digital marketing specialist, gecertificeerd in Google Analytics en Spaans als 2e taal: check. En als ik ook nog vertel dat ik in mijn vorige functie de helft van mijn tijd bezig was met het opzetten van Google Ads campagnes?



6. [gewenst resultaat organisatie] x [indrukwekkend behaald resultaat]


Groeiambities door beter ranking? Komt mooi uit dat jij voor je vorige werkgever 26 nummer 1 posities hebt weten te bereiken binnen een half jaar. En dat dat 10.000 bezoekers per week opleverde, is zeker het benoemen waard.


Zo maak je De eerste zin van je Motivatiebrief pakkend (oftewel de rode draad van dit blog)


Als je dit snapt, kan je al die formules eigenlijk meteen weer overboord gooien. Want dan schud je de ene na de andere knaller van uit je mouw. Dus waarin komen al deze formules met elkaar overeen? Het zijn 3 belangrijke stappen.


1) Je dompelt jezelf onder in de informatie van de vacature en de organisatie

3) Je noteert alles wat je aanspreekt

2) Je zoekt de match met jezelf


Die match kan liggen in je kennis en vaardigheden, je ervaring of je persoonlijkheid. En als je daar dan direct mee binnenkomt in die eerste zin van je motivatiebrief, geef je de selecteur een goede reden om verder te lezen. Zo. Doel bereikt! En door met de rest van de sollicitatiebrief.


Deel jouw Beste eerste zin of andere succesvolLE sollicitatietips


Als sollicitant voel je je soms alleen. Maar ALLES voor DIE BAAN wil jou eraan herinneren dat je niet alleen in dit schuitje zit. Zullen we elkaar helpen? Deel jouw succesvolle sollicitatietips, ergernissen en andere sollicitatieavonturen. Heb jij iets waarvan je denkt: dit moeten de anderen ook weten? Laat het ons weten en wellicht nemen we het mee in een volgend blog.

bottom of page