Creatieve sollicitatiebrief schrijven? Hier vind je alle inspiratie die je nodig hebt
Updated: Aug 22, 2022

Wit scherm en 0,0 inspiratie? Als je hier terecht gekomen bent is er een dikke kans dat jij nú een motivatiebrief moet schrijven. En je wil niet die dertien in een dozijn-brief schrijven. Niet zo’n brief die begint als alle andere brieven en daardoor niet eens gelezen wordt. Snap ik. Want dat zijn brieven waarmee je geen uitnodigingen voor sollicitatiegesprekken krijgt. Goed dat je hier bent. Want dit blog is de inspiratiebom die je nodig hebt om een creatieve sollicitatiebrief te schrijven.
In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:
Motivatiebrief schrijven die gelezen wordt? Het begint met een goede openingszin.
Hoe ziet een motivatiebrief eruit die de aandacht vasthoudt?
Originele motivatiebrief voorbeeld
Jezelf presenteren? Wees creatief!
De motivatie voor de sollicitatie moet inhoudelijk kloppen
Motivatiebrief schrijven die gelezen wordt? Het begint met de openingszin.
Je wilt een creatieve sollicitatiebrief schrijven die wel alle onderdelen in zich heeft om de selecteurs te overtuigen, maar niet alle onderdelen waarvan ze in slaap vallen. Omdat ze zo ontzettend vaak dezelfde zinnen tegenkomen dutten ze vaak bij eerste regel al in. Dat is namelijk de zin waar de meeste clichés voor gebruikt worden. De openingszin van een motivatiebrief schrijven we met maar 1 doel: zorgen dat de selecteur -verrast- verder leest. Ik geef je 5 strategieën voor een pakkende openingszin van jouw sollicitatiebrief.
De openingszin van een motivatiebrief schrijf je met maar 1 doel: zorgen dat de selecteur verder leest.
1. Storytelling
Trek je lezer direct jouw verhaal in door een situatie beeldend te omschrijven.
“Mijn moeder stond zuchtend te stofzuigen als met de Barbies gespeeld had. Ik had de schaar die zij verstopt had weer gevonden en dit keer had ik niemand gespaard. Zelfs Skipper had een nieuw kapsel. Mijn lot was duidelijk: kapper worden.”
2. Humor
Geen beter begin dan je lezer direct een glimlach te bezorgen.
“De woorden die ik riep bij het lezen van uw vacature zijn niet voor herhaling vatbaar. Geen zorgen, het had niks te maken met de vacaturetekst. Maar omdat mijn aandacht volledig op mijn smartphone gericht was, stapte ik met mijn blote voet, vol op een legoblokje.”
3. Omgekeerde psychologie
Maak nieuwsgierig door het tegenovergestelde te schrijven van wat er verwacht wordt.
“Ik ben niet geschikt voor deze functie. Waarom ik dan toch solliciteer? Dat zal ik u vertellen.”
4. Lef
Durf iets te zeggen wat anderen niet durven. Eventueel met een knipoog.
“Onderweg naar mijn eerste bore-out kwam ik deze vacature tegen. Het voelde als een koude douche: ik was direct helemaal wakker en voelde vanbinnen een vlammetje oplaaien.”
5. Kennis van je vak toepassen
Schrijf je brief volgens een bekende methode in de branche. Een voorbeeld waarbij verwezen wordt naar ‘The golden circle’ van Simon Sinek met het why-how-what principe.
“Ik zal beginnen met waarom. De hoe en wat volgen verderop in de brief, zoals ons marketeers dat betaamt.”
Hoe ziet een motivatiebrief eruit die de aandacht vasthoudt?
Als de denkt aan een creatieve sollicitatiebrief, denk je misschien ook aan het uiterlijk. Maar hoe ziet zo’n motivatiebrief eruit die opvalt op een positieve manier? Gebruik je hiervoor een bijzondere schrijfwijze of een template? Mijn tip: zorg dat de brief qua stijl aansluit op het cv. Zodat je een mooie, uniforme sollicitatie instuurt.


De tekst bouw je vervolgens op volgens een slimme structuur, waarin je kort en krachtig alle onderwerpen covert. Welke dat zijn? Komen ze.
De inleiding met daarin de aanleiding voor de sollicitatie
Jouw motivatie om bij deze organisatie te solliciteren
Jouw motivatie waarom je op deze functie past
Jouw toegevoegde waarde (ten opzichte van alle andere kandidaten)
Afsluiting met verwijzing naar een kennismaking
Nu is dit een vrij standaard briefindeling. Maar wel goed. Alles wat een selecteur over je wil weten, staat erin. Er zijn ook andere vormen te bedenken waarmee je jezelf nog meer van de concurrentie onderscheidt.
Originele motivatiebrief voorbeeld
Een écht creatieve sollicitatiebrief onderscheidt zich ook qua vorm en structuur van de standaard sollicitatiebrieven. Dat is leuk om te doen en je valt ermee op. Zorg wel dat de inhoud leidend is. De selecteur moet de informatie krijgen die hij nodig heeft om te beoordelen waarom jij op de functie past waarop je solliciteert. Jij wil een originele motivatiebrief als voorbeeld? Uhm oké, hier komt een dosis inspiratie in de vorm van 3 originele motivatiebrief voorbeelden.
1. Een motivatiebrief in de vorm van een recept of menukaart
Een leuk idee voor als je bij een restaurant in de keuken wil gaan werken of een ander food-gerelateerde organisatie. Een recept voor de perfecte kandidaat waarbij de ingrediënten de opleidingen en vaardigheden zijn, en de bereidingswijze de werkervaring.

2. Een presentatie om doorheen te bladeren
In plaats van een A4tje met tekst, zet je alle relevante informatie in een presentatie zetten. In plaats van een motivatiebrief te schrijven in de traditionele vorm, maakte ik onlangs zo’n presentatie met het designprogramma Canva. Het voordeel is dat je het visueel heel aantrekkelijk kunt maken waardoor het leuk is om te lezen. Je kunt in de vormgeving veel van je persoonlijkheid kwijt en alle informatie komt op precies de juiste volgorde bij de selecteur binnen. Ideaal toch?










3. Een creatieve sollicitatiebrief in de vorm van een infographic
Een infographic is een visuele manier om gegevens te delen. Doordat het geordend is, afbeeldingen bevat en in kleine stukjes verdeeld is, is het prettig leesbaar. Een lap tekst werpt een barrière op. Niemand heeft écht zin om erin te duiken. Een infographic nodigt juist uit om te lezen.
Hieronder een voorbeeld van een originele sollicitatiebrief in de vorm van een vrij eenvoudige infographic. Je zou het ook nog kunnen uitbreiden met tabellen en grafieken om vaardigheidsniveaus aan te geven. Hoewel, dan gaat het wat meer op een cv lijken. Niet dat daar iets mis mee is, ook een cv kun je in de vorm van een infographic presenteren.

Jezelf presenteren? Wees creatief!
Het doel van de creatieve sollicitatiebrief is niets anders dan jezelf presenteren. Je geschiktheid voor de functie en de match met de organisatie. Waarom ze jou moeten hebben en niet al die andere kandidaten. Creatief omgaan met de doorgaans saaie motivatiebrief vol clichés zal door veel selecteurs gewaardeerd worden. Behalve de genoemde voorbeelden is er nog heel veel creatiefs te bedenken. Wat dan?
Nóg 5 voorbeelden voor een creatieve sollicitatiebrief
· Maak een fotoreportage met onderschriften om de match te motiveren
· Maak Instagram-stories om jezelf en je toegevoegde waarde neer te zetten
· Maak een filmposter die de selecteur moet uitrollen en ophangen om te lezen
· Deel flyers uit aan alle medewerkers van het bedrijf voordat ze het gebouw inlopen
· Help de selecteur met een beslisboom om kandidaten op gesprek uit te nodigen

De motivatie voor de sollicitatie moet inhoudelijk kloppen
Hoe je het ook doet, zorg altijd dat je motivatie alle elementen bevat die je nodig hebt om te motiveren waarom jij solliciteert en waarom jij geschikt bent voor deze baan. Ook al is het heel leuk, laat jezelf niet te ver meeslepen in dit creatieve gedoe, als dat ervoor zorgt dat je de kern van je boodschap kwijtraakt. Meer weten over een inhoudelijk goede sollicitatiebrief? Lees dit blog voor een inhoudelijke goede sollicitatiebrief. Meer inspiratie nodig om een motivatiebrief te schrijven die creatief en origineel is? Lees dit blog over het schrijven als een copywriter.
Weet jij nog een ander voorbeeld van een creatieve sollicitatiebrief?
En? Was het succesvol? Waarom (niet)? Of heb jij als selecteur ervaring met sollicitaties in creatieve vormen? Wat vond je ervan? Wij willen het weten. Alles voor die baan is er om werkzoekenden te inspireren. We delen graag alles dat helpt om die volgende sollicitatie te nailen. Neem contact met ons op!