top of page

Originele sollicitatiebrief schrijven? Denk als een copywriter

Updated: Aug 22, 2022

[Met slimme Formule, tips en 20+ voorbeeldzinnen]


Als je wil opvallen in een hele stapel sollicitaties is een originele sollicitatiebrief een goed idee. Maar ik heb een nog beter idee. Wat dacht je van een originele én overtuigende sollicitatiebrief? Ow yeah. Dat móet uitnodigingen opleveren. Heb jij even geluk dat ik copywriter ben. In dit blog vertel ik je welke overtuigingstechnieken je kunt toepassen.


In dit artikel vind je de volgende onderwerpen:


Originele sollicitatiebrief schrijven die de lezer raakt? Ken je doelgroep


Een copywriter weet dat er emotie nodig is om lezers in actie te laten komen. En dat betekent dat je ze moet raken. Om te weten hoe je iemand raakt, is er onderzoek nodig naar de doelgroep. In dit geval, degene of degenen die jouw sollicitatie beoordeelt. Niet het makkelijkste deel van de sollicitatie, wel heel waardevol.


"Een copywriter weet dat er emotie nodig is om lezers in actie te laten komen. En dat betekent dat je ze moet raken. Daarom is er onderzoek nodig naar de doelgroep."

Hoe pakken we dat aan? Op alle manieren mogelijk. Je leest de vacaturetekst, werken-bij website en de rest van de website. Vervolgens bel je en probeer je degene die de sollicitatie beoordeelt te spreken te krijgen. Deze persoon stel je slimme vragen. Bijvoorbeeld: wat zou voor u een ideale kandidaat zijn? Wat voor type past in deze organisatie? Wat is de allerbelangrijkste taak in deze functie? Hoe lossen jullie dat nu op?


Een copywritingformule als geraamte van jouw Originele sollicitatiebrief


Dan zetten we het geraamte op voor de brief. Ken jij AIDA? Om misverstanden te voorkomen: het is niet iemand die de brief voor je gaat schrijven. Ik ga je juist leren hoe je dit zelf kunt doen. Toch kan AIDA je helpen. Het is een veelgebruikte copywriterformule om overtuigende teksten te schrijven. Attention - Interest - Desire - Action.


Nu is een originele sollicitatiebrief bij uitstek een tekst waarmee je wil overtuigen, lijkt mij. Dus deze formule kan je prima toepassen in jouw brief. Wordt de sollicitatiebrief daar origineler van? Nope. Maar de conversie gaat wél omhoog. Oh wacht, ik bedoel dat je meer uitnodigingen voor gesprekken binnenkrijgt met deze klassieke formule.


Attention

Pak de aandacht met je eerste zin. Het enige doel van deze zin is om de selecteur nieuwsgierig te maken naar de tweede zin.


Interest

In de eerste alinea wek je interesse. Zorg dat je direct de voelsprieten op scherp zet. De selecteur wil meer weten over waarom jij de persoon voor de job bent.


Desire

Van interesse naar verlangen. In deze alinea laat je de lezers beseffen dat ze je echt willen hebben door een probleem te benoemen dat jij voor ze oplost.


Action

Nu wil je alleen nog dat ze contact met je opnemen om een gesprek te plannen. Geef het laatste zetje.


Start met schrijven volgens dit geraamte. Een 'first draft' moet verder nergens aan voldoen. Het moet alleen geschreven worden. Daarna maken we er pas een goede brief van, dus weg met je witte-paginavrees en writers block en rammelen op dat toetsenbord. We gaan straks wel schrappen en vervangen.



Killing voor een originele sollicitatiebrief: clichés En holle TERMEN


Als je basis staat, ga je kijken wat er verbeterd kan worden. Houd daarbij dit in gedachten: HR-mensen, recruiters, headhunters en alle andere selecteurs lezen in al die sollicitatiebrieven steeds hetzelfde.


En dat werkt niet zo stimulerend voor het brein zullen we maar zeggen. Steeds diezelfde openingszinnen en steeds dezelfde eigenschappen en vaardigheden sussen de selecteurs zachtjes in slaap. Tenzij ze er een bullshit bingootje van gemaakt hebben voor tijdens de vrijmibo natuurlijk.


Hoe dan ook, dat is niet het effect waar je voor gaat bij het schrijven van een originele sollicitatiebrief. Jij moet het anders doen. En daarom moet je eerst weten wat die clichés en holle termen dan zijn. Een aantal voorbeelden.


Sollicitatiebrief-clichés om te vermijden:

  • Uitdaging. Of je er nu aan toe bent, of dat je precies deze functie ziet als een uitdaging... they heard it all before.

  • Op mijn lijf geschreven. Je kunt beter met feiten illustreren waarom je denkt dat de functie bij je past. Verder bepalen zij op welk lijf dit is geschreven.

  • "Bij deze solliciteer ik op de functie..." Uhh, je wilde toch origineel? Het is trouwens ook overbodige informatie en zonde van de ruimte. Gebruik het beter.

  • "Ik las de vacature van [functie x] [in of op medium] en besloot direct te solliciteren." Je wilde originee-heel!

  • Gemotiveerd en enthousiast. Misschien willen ze gewoon iemand die goed is in de kerntaken van deze functie.

Holle termen om te vermijden:

  • Teamplayer

  • Resultaatgericht

  • Ambitieus

  • Flexibel

  • Oplossingsgericht

  • Zelfstandig

  • Gepassioneerd




Openingszin Voor je Originele sollicitatiebrief


De A van attention is dus een originele binnenkomer. De copywriter voegt hier aan toe: een nieuwsgierig makende originele binnenkomer. Om dit voor elkaar te krijgen geef ik je een aantal strategieën en voorbeelden.


Doe wat ze niet verwachten


"Ik wilde eigenlijk niet solliciteren."

"Ik kom niet in aanmerking voor deze functie maar ik reageer toch."


Wat denkt de lezer nu? Juist: WAAROM NIET? Dat antwoord krijgen ze verderop pas.


Schokkeer


"15 jaar geleden ben ik opgepakt door de politie."

"Ik leerde nooit voor mijn proefwerken."


De lezer is gelijk wakker. Wat is er gebeurd? En waarom durft deze sollicitant dat hier te vertellen? Verderop kun je vertellen over een belangrijke les die je uit de ervaring haalde.


Recht op je doel af


"Als ik later mijn eigen restaurant wil beginnen heb ik nog veel te leren. Uw vacature voor bartender is daarom een mooie kans voor mij."


Je laat jezelf zien als iemand die lager wil beginnen, hard wil werken en wil groeien. Aantrekkelijk voor iedere werkgever, lijkt mij. Daarnaast maakt deze opening wel nieuwsgierig naar de persoon erachter. Wat is dat voor iemand, die als bartender wil starten aan een carrière richting een eigen restaurant?


Knal je onderscheidend vermogen er gelijk in


"Hoeveel cv's van copywriters heeft u al gezien? Let op, want deze is anders. Deze copywriter heeft namelijk een award op haar naam staan."


"U vraagt om minimaal 5 jaar ervaring als [functie x]. Ik kan hier nog 3 jaar aan toevoegen en 2 in een soortgelijke functie."


Bescheidenheid doet het overigens ook heel goed in sollicitatiebrieven. Bij deze strategie is het daarom een goed idee om het daarna wat af te zwakken. Bijvoorbeeld zo: "Toch is dat niet de belangrijkste reden dat ik de match voel met deze functie."


Humor


"Ik wil de wereld veranderen met mijn talent. En deze vacature van afwasser is mijn kans om de wereld te redden van vuile vaat."


"Weet u wat de beste strategie is om een project te managen met 6 verschillende teams? Ik ook niet, maar ik hoop dat bij [organisatie x] te kunnen leren."


Denk wel goed na of dit in de smaak valt of misschien in het verkeerde keelgat schiet. Het onderzoek naar de doelgroep is hierin erg belangrijk. Heerst er een informele bedrijfscultuur? En gebruik bij deze tweede voorbeeldzin geen vaardigheid die je zou moeten beheersen in deze functie.



Interesse wekken


De I van interest is de volgende. Hoe maak je van jezelf een interessante kandidaat voor deze functie? Het antwoord is niet wat je verwacht. Want hier adviseer ik je om niet over jezelf te praten.


Jij maakt jezelf interessant of geliefd -en dat werkt niet alleen bij solliciteren- door de aandacht naar hen te verplaatsen. Dus waarom vind jij deze organisatie juist zo mooi, goed en interessant? Een paar veren in de spreekwoordelijke reet kunnen geen kwaad. Maar houd het wel authentiek. Dus ga hiervoor op zoek naar echte raakvlakken tussen de organisatie en jezelf. Haal inspiratie uit de missie & visie, de over ons-pagina of de nieuwsberichten.


"De nieuwe visie van [organisatie x] waarbij de nadruk op duurzaamheid ligt is de reden dat ik u nu schrijf. Ik was al onder de indruk van de campagnes en de samenwerkingen en dit maakt voor mij de match compleet. Er is geen plek waar ik mijn vaardigheden liever inzet dan bij een volledig duurzame marktleider als [organisatie x]."




Het belangrijkste deel van de Originele sollicitatiebrief


De op één na laatste alinea. De D van desire is aan de beurt. Na de vorige alinea is de interesse al gewekt. En nu maak je jezelf onweerstaanbaar door je geschiktheid te illustreren. Je schetst de lezers -met woorden- hoe het gewenste resultaat eruitziet. Op zo'n manier dat ze het helemaal voor zich zien. Een voorbeeld? Tuurlijk. Komt 'ie:


"Een big smile op je gezicht voelen terwijl je naar die grafieken met gestaag groeiende bezoekersaantallen kijkt? Dat vraagt om een doordachte contentstrategie en consistente uitvoering ervan. Door mijn ervaring als affiliateblogger weet ik wat een kick het is als het lukt. En ook wat ervoor nodig is en hoe je dit stap voor stap met zoekmachinemarketing en social media aanpakt."


Behalve het beeldend schetsen van het ideale resultaat, vertel je ook dat dit iets is dat je beheerst. De ervaringen bewijzen een beetje dat het zo is. Vul deze alinea eventueel nog aan met andere belangrijke taken die matchen met jouw vaardigheden of vertel waarom jij denkt dat je matcht met de functie. Haal alle info hiervoor uit de vacaturetekst en het telefoongesprek dat voorafging aan de sollicitatie.




De afsluiter van de originele sollicitatiebrief


De A van action is aan de beurt. Als we het hebben over een webpagina vind je hier altijd de call to action met een button. Bij een sollicitatiebrief zou dat best een beetje raar zijn. Hoewel, het is een originele sollicitatiebrief. Maar nee. Ik zou in het kader van action vooral nieuwsgierig maken naar meer en op die manier het laatste zetje geven. Let op: de clichés liggen weer op de loer!


Ook hier zijn weer verschillende strategieën toe te passen. Hoe fijn zou het zijn dat de selecteur je brief met een glimlach op de goede stapel legt of in het juiste mapje sleept? Een scheutje humor kan dus geen kwaad. Ik gebruikte ooit deze voor iemand.


"Graag steek ik de handen uit de mouwen voor een verzorgd Rotterdam. Te beginnen met mijn rechterhand, om die van u te schudden! Wanneer schikt het?"


Humor is niet altijd makkelijk in de laatste zin. Je loopt hierbij vaak op het randje, en bij bepaalde types ga je er al snel overheen. Nieuwsgierig maken is altijd goede strategie. Zo bijvoorbeeld:

"Van harte hoop ik op een persoonlijke kennismaking. Er is nog veel te vertellen over mijn werkwijze en ik heb nog een meer mooie resultaten te delen. Ik ben ook nieuwsgierig naar u, de afdeling en het team."


Of je kunt nog even aanstippen waarom je zo goed past in deze werkomgeving:


"Interactie met een creatief team haalt het beste in mij naar boven. Mede hierom voel ik die sterke match en hoop ik op een spoedige kennismaking."



verStuur je originele Motivatiebrief samen met een origineel cv


Een mooie, uniforme sollicitatie bestaat nooit alleen uit een sollicitatiebrief. De brief is eigenlijk puur een begeleider van je cv. Deze twee moeten mooi op elkaar aansluiten, zowel qua inhoud als vormgeving. Dat betekent niet dat de brief een herhaling is van je cv trouwens. Deze twee moeten elkaar aanvullen.


Inspiratie voor een creatief cv nodig? lees dit blog. De sollicitatiedocumenten verstuur je in de meeste gevallen per e-mail. Vergeet niet dat een copywriter ook zorgt voor een aansprekende onderwerpregel en een inhoudelijk mailtje dat ook weer nieuwsgierig maakt. Jouw mailtje moet in de lijst met alle andere mails van kandidaten direct triggeren. De onderwerpregel 'Sollicitatie naar de vacature van [naam vacature]' doet dat niet. Wat dan wel?


5 dingen om in gedachten te houden voor de onderwerpregel:

  1. Maak het persoonlijk. Besef dat het een mens is die zich door een mailbox zit te worstelen. Een mens met gevoelens en een naam, die zou je kunnen gebruiken.

  2. Het is ook praktisch en behulpzaam om de vacature (eventueel met het vacaturenummer) te benoemen.

  3. Direct al de behoefte vervullen in de onderwerpregel geeft een gevoel van "JA! DIT ZOEKEN WE" en activeert de lezer.

  4. Controversiële dingen maken nieuwsgierig. De lezer moet klikken om te ontdekken hoe dat zit.

  5. Vriendelijk zijn en de lezer laten glimlachen is nooit verkeerd.


10 onderwerpregels die triggeren:

  • [naam/nummer vacature] Hoi ik ben Paulien: 5 jaar ervaring als [functie]

  • Per direct beschikbaar: Paulien Noordzij, 5 jaar ervaring in [functienaam]

  • Precies wat ik zoek: [naam/nummer vacature]. Ik vertel u graag waarom

  • [naam/nummer vacature] Opleiding: check. Ervaring: check. Leuk mens? Klik hier

  • Sleep deze mail alvast in het mapje 'op gesprek uitnodigen' [vacature naam/nummer]

  • [Naam contactpersoon] Dit heeft even prioriteit. [vacature naam/nummer]

  • Geen zin meer in de werving voor [naam/nummer vacature]? Klik hier

  • Ik kom NIET in aanmerking voor de vacature van [naam/nummer vacature]

  • Ik ben Paulien. De laatste kandidaat die u spreekt voor [naam/nummer vacature]

  • [Naam contactpersoon] hoe is uw dag? Nog tijd voor mijn sollicitatie naar [naam/nummer vacature]?

De rest van de mail waarin je je sollicitatie verstuurt hou je simpel. Verwijs op een nette manier door naar de sollicitatiedocumenten. Maar... niet zoals de rest. Ook hier mag iets origineels in zitten. Vooruit. Nog een voorbeeld van een sollicitatiemail.


Beste heer, mevrouw [naam],


Ik houd dit kort, om u niet af te leiden van de sollicitatiedocumenten waar ik mijn hele ziel en zaligheid in heb gelegd. U vindt ze in de bijlage.


Hartelijke groeten,

[Jouw naam]



Een originele sollicitatiebrief is ONDERDEEL VAN een ervaring


Als je denkt als een copywriter kruip je in de huid van de doelgroep, erken je hun behoeften en zorg je dat jij de enige bent die de behoeften kunt vervullen. Verder spreek je altijd de mensen aan en niet de bedrijven die je aanschrijft. Met je persoonlijke benadering en oog voor gevoelens raak je ze idealiter op intellectueel, emotioneel en persoonlijk vlak.


Zo maak je van de hele sollicitatie meer een ervaring versus een worsteling. Maak het leuk voor de selecteur. Maak direct een connectie. Zorg dat hij of zij zich persoonlijk aangesproken voelt en dan krijg jij die uitnodiging.

bottom of page