top of page

Upgrade je LinkedIn-profiel als een pro [stappenplan]

Updated: Sep 8, 2021


LinkedIn profiel updaten

Je neemt je LinkedIn-profiel onder handen. Daar kun je haast niet omheen als je de arbeidsmarkt op gaat. Maar wat is belangrijk? En hoe kom je over zoals je over wil komen? Met deze 6 simpele stappen is dat varkentje zó gewassen.



Stap 1: Een goede kopregel


Je vindt de kopregel van je LinkedIn-profiel direct onder je naam. Wanneer iemand jou zoekt of als je iemand een bericht stuurt, is deze regel zichtbaar. Een belangrijk stukje tekst dus. In deze kopregel kun je ook bepaalde woorden gebruiken waar je graag op gevonden wil worden. Werkzoekenden gebruiken de LinkedIn kopregel vaak om aan te geven dat ze beschikbaar zijn. Dat doen ze dan zo: ‘per direct beschikbaar voor een nieuwe uitdaging’. Best een goed idee, maar een gemiste kans omdat je nu niet kunt zien wat deze persoon te bieden heeft.


Goed om te weten is dat je 120 tekens tot je beschikking hebt. Gebruik ze om te vertellen wat je doet, welke waardevolle kernvaardigheden je hebt en wat je kunt toevoegen aan een organisatie. En probeer dat lekker onderscheidend te doen. Je bent vast niet de enige met de functienaam online marketeer. Gebruik de functienaam wel want misschien zoekt iemand ernaar. Maar je wil je wel onderscheiden tussen een lijst met andere online-marketeers. Je wil dus de nét even andere online marketeer zijn. Eentje die concrete skills toevoegt. Hoe zeg je dat?


Nou, iets specifieker. Bijvoorbeeld zo: "Als online marketeer help ik een organisatie met diepgaande analyses, doordachte tests en radicale eerlijkheid aan zichtbaarheid, sales, leads en business." Dit is de formule: Als [functienaam waarop je gevonden wil worden] help ik een organisatie met [kernvaardigheden/eigenschappen] aan [beoogd resultaat voor de organisatie]. Misschien is dit eerste voorbeeld nog een beetje saai.


Je kunt er ook een humoristische draai aan geven, als dat bij je past. Bijvoorbeeld zo: "Als online marketeer analyseer ik me scheel, stalk ik influencers en microdose ik met LSD voor de creatiefste campagnes. Alles voor meer zichtbaarheid, leads, sales en business." Mja, hij is op het randje, ik weet het. Het is aan jou om de balans te zoeken tussen je onderscheidende persoonlijkheid en je professionele toegevoegde waarde.


Stap 2: LinkedIn summary schrijven


De LinkedIn summary is dat eerste stukje tekst op je LinkedIn-profiel. Jeweetwel. Waarin je jezelf voorstelt en op je borst klopt over alles wat je gedaan hebt en wat je kan. Of... zo vóelt dat in ieder geval wel. Tja. Je zit op op LinkedIn om jezelf te laten zien. Aan potentiële werkgevers enzo. Dan moet je er wel het beste van maken.


een LinkedIn-summary waarmee je eruit haalt wat erin zit? (En je je niet zo'n opschepper voelt?) Verzamel eerst deze drie dingen:

1. Zoektermen: de functies, vaardigheden en specialismen waar je op gevonden wil worden.

2. Resultaten: wat heb jij bij eerdere werkgevers voor elkaar gekregen wat je ook voor je nieuwe werkgever zou kunnen doen?

3. Iets persoonlijks. Laat jezelf zien, want jij bent niet alleen wat je doet.


Ik zal je mijn input laten en de LinkedIn-summary die ik daarvan maakte als voorbeeld.

  1. Copywriter, arbeidsmarktcommunicatiespecialist.

  2. Help sollicitanten met cv's, sollicitatiebrieven en LinkedIn summary's om uitnodigingen te scoren. En organisaties met content voor hun employer branding strategie om de beste kandidaten aan te trekken.

  3. Heb een platgeknuffeld adoptiehondje.

Als copywriter en arbeidsmarktcommunicatiespecialist help ik sollicitanten aan sollicitatiegesprekken en organisaties aan kandidaten. Hoe ik dat doe? Ik schrijf cv's, sollicitatiebrieven, vacatureteksten, profielteksten op LinkedIn, webteksten, slogans en meer. Veel? Ik doe het niet alleen. Mijn platgeknuffelde adoptiehondje houdt mijn voeten warm en helpt me aan nieuwe inspiratie tijdens onze wandelingen.


Zo. Helder, voor een specifieke doelgroep, doelgericht en leest lekker weg. Het belangrijkste: lezer eindigt met een glimlach. Nu jij.


gif

Stap 3: Je profielfoto maakt of breekt je LinkedIn profiel


Professioneel en persoonlijk. Dat wil je uitstralen. Geen vakantiekiekje met een slang om je schouders of reptiel in je handen (Ik heb ze gezien, echt waar) en niet te casual. Maar ook weer niet te stijfjes. Je moet er wel uitzien als jezelf. Als een leuk mens om mee samen te werken.


Optie 1: Laat het aan een professional over. Iemand die een goede foto kan maken, scherpgesteld op de ogen, getimed met de juiste gezichtsuitdrukking. Het verschil tussen een nepglimlach of een trotse maar hartelijke grijns kan een nanoseconde zijn. Een fotograaf die hierin gespecialiseerd is weet dat. En die weet ook hoe hij het voor elkaar krijgt bij jou.


Optie 2: Een kennis die hobbyfotograaf is zou ook best kunnen werken.

De tips hierbij:

- Zorg voor een rustige of effen achtergrond.

- Kleding: kraagjes of jasjes doen het goed. Geen overhemdtype? Misschien is een polo meer iets voor jou. Iets in dezelfde kleur als je ogen is altijd mooi.

- Rechte rug, schouders naar achteren en borst vooruit. Houd ook rekening met je goede kant. Zo kom je zelfverzekerd over.


LinkedIn profiel updaten: een goede profielfoto

Stap 4: opleidingen, werkervaring of projecten


Opleidingen en werkervaring op je LinkedIn profiel hetzelfde als op je cv? Niet helemaal. Opleidingen wel, eigenlijk. Ze zijn wat ze zijn. Vergeet de cursussen en trainingen niet. De werkervaring zet je (net zoals ik dat op een cv zou doen) uiteen in een beeldende functieomschrijving en een opsomming van taken in bulletpoints. Het voordeel van LinkedIn is dat je er ook een website, foto, video of presentatie aan toe kunt voegen. Mijn advies: als je grafisch beeldmateriaal hebt, doen. Hoe meer van dat, hoe leuker het is om te bekijken en professioneler je overkomt.

Stap 5: Vaardigheden & onderschrijvingen


Voeg zoveel mogelijk vaardigheden toe waar je echt goed in bent. Dit werkt ook mee in de zoekresultaten. Hoe meer vaardigheden hoe meer onderschrijvingen. Denk er wel aan dat niemand je gaat onderschrijven als je er niet goed in bent of als je het nog nooit gedaan hebt. Hoe je aan onderschrijvingen komt? Je kunt het vragen aan bekenden of anderen onderschrijven. Mijn ervaring is dat je dan vaak wel een onderschrijving terugkrijgt.


LinkedIn profiel updaten voor sollicitatie

Stap 6: Aanbevelingen


Nog mooier dan een onderschrijving is een aanbeveling. Als een ander vertelt waarom het fijn samenwerken was met jou. Je kunt vragen om aanbevelingen of de strategie gebruiken bij de vorige stap. Als je er een geeft is er de kans dat je er een terug ontvangt. Als je vraagt om een aanbeveling, maak dan de standaarduitnodiging wel even persoonlijk.


Tot slot


Heb je nog ervaring als vrijwilliger, nevenactiviteiten, goede doelen of iets dergelijks? Altijd toevoegen. Het feit dat je een goed mens bent helpt altijd. En verder? Ja, netwerken hè. Hoe je dat het beste doet, behandelen we snel in een ander blog.



59 views0 comments
bottom of page