top of page

Sollicitatiebrief schrijven? Doe het outside-in

Updated: Aug 9, 2022


Veel mensen zijn bij het schrijven van een sollicitatiebrief erg op zichzelf gericht. En daarmee vinken ze meteen een vakje aan in het op het top 10 lijstje met afknappers van recruiters. Er is voor hen niets zo irritant als in een sollicitatiebrief alleen te moeten lezen wat er allemaal belangrijk is voor jou. Als je op zoek bent naar een oplossing voor een capaciteitsvraag wil je lezen wat deze persoon voor het bedrijf of de afdeling kan betekenen. Het schrijven van een sollicitatiebrief gaat dus niet alleen om jou.


In dit artikel bespreken we de volgende onderwerpen:


Verplaats jezelf in de organisatie


Waarom gaat het dan wel? Nou om een organisatie, met een probleem of kans. En jij bent degene die het probleem kan oplossen of de kans gaat benutten. Althans... als je in staat bent om dat aan de lezer van de sollicitatiebrief te verkopen. Zie je het? Het is een verandering van perspectief. En dat is een belangrijke stap in de goede richting.


“Zorg je dat de nadruk niet op jóuw doelen ligt, maar des te meer op die van hén.”


Outside-in versus inside-out


Als je vanuit een organisatie, een afdeling en het team denkt waarin je terecht hoopt te komen zal je automatisch gaan schrijven over hetgeen jij toevoegt. Wat jij kunt betekenen. Als je vanuit jezelf denkt zal je eerder benoemen welk probleem zij voor jou oplossen. Dat klinkt voor hen minder aantrekkelijk.


Met andere woorden: jij gaat bedenken wat de lezer wil. Of beter nog: je belt en stelt goede vragen zodat je het ook zeker weet. "Waar ligt het zwaartepunt van deze functie?" Is altijd een goede vraag. Je spreekt ze in je brief precies daar op aan. Door te bieden wat zij zoekten, motiveer je hen om jou uit te nodigen voor een gesprek.

Mag je dan niks over jezelf zeggen?


Natuurlijk wel. Je kan daar in een sollicitatiebrief ook helemaal niet omheen. Je mag bijvoorbeeld best benoemen dat een vacature een kans voor je vormt en waarom. Dat maakt je gemotiveerd en vormt ook weer een voordeel voor hen.


Vergeet dit alleen nooit: met een goede structuur in je sollicitatiebrief leg je de nadruk niet op jóuw doelen, maar op die van hen. En je beschrijft de overlap van beider doelstellingen. Win- win is de sleutel. Want als je alleen maar in hun voordelen spreekt boet je weer in op geloofwaardigheid.



In de eerste alinea schrijf je altijd een goed outside-in stukje stukje over waarom jij bij de organisatie, missie, visie en bedrijfscultuur pas (en dus niet andersom). En door in de voorlaatste alinea jouw toegevoegde waarde te benoemen (extraatjes ten opzichte van de functie-eisen) pak je nog even terug op de voordelen voor hen. Zo heb je een overwegende outside-in structuur en dat leest prettig.


Hoe je je inleeft in een organisatie


Voordat je je kan inleven moet je je inlezen. Met andere woorden: research. Behalve een vacaturetekst, onderzoek je de missie en visie-, de over ons- en/of de werken bij pagina. Natuurlijk neem je dan alle soortgelijke pagina's mee. Soms is er een pagina zoals organisatie x als werkgever, of wordt er ergens iets verteld (zowel tekst als filmpjes) over specifieke doelen of projecten waaraan wordt gewerkt. Oja, check ook nieuws, als die pagina er is. Hoe meer hoe beter. Allemaal inspiratie. Allemaal bruikbaar om erachter te komen wat ze zoeken in jou.

Zo, je kunt aan de slag. Wij wensen je heel veel succes met het schrijven van jouw sollicitatiebrief!


Weet je nog niet waarop je wil solliciteren?


Niets is vervelender dan dat. De Newstart Online Training Vind Je Ideale Baan helpt je met het ontdekken van je passies en talenten en deze te vertalen naar jouw droombaan of eigen Bedrijf. Met begeleiding en 3 gratis bonussen.






bottom of page