Tips voor Een goede online presentatie

Al voordat je een kennismaking te pakken hebt, hebben ze je al bekeken. Op LinkedIN, Facebook, Instagram of ze hebben je gewoon gegooled. Wat is er van jou te vinden? Hoe ziet dat eruit? Is dit een kant die je al meteen van jezelf wil laten zien? Zorg dat je weet hoe je er op het www bijhangt. Niet oké? Doe er wat mee.

 

Hoe dan? Wij hebben alle tips voor een goede online presentatie.  

LinkedIN Profiel TIps

Bij online presentatie maak je al snel de associatie met LinkedIn. Het sociale netwerk waar je jezelf, je loopbaan en al je opleiding en ervaring laat zien. Wil je je hier onderscheiden, is het handig je een beetje te verdiepen in de verschillende onderdelen van het LinkedIN profiel en hoe je ze invult om tot een professionele online presentatie te komen. Onze LinkedIN profiel tips gaan in op het geheel en de losse onderdelen die je tegenkomt. En het hebben van een LinkedIN profiel, is dat genoeg? Hoe zorg je dat je op LinkedIN gezien en gevonden wordt? Op welke manieren speel je jezelf in de kijker bij interessante personen die iets voor jou kunnen betekenen? We nemen de functies met je door en hoe je ze kunt inzetten om Jouw LinkedIn profiel te laten zien. Lees de tips in de blogs hierboven.

contentmods.gif

Online CV, portfoliowebsite, social media

Jezelf, je ervaring en je vaardigheden online presenteren blijft niet bij het aanmaken van een LinkedIN profiel. Het gaat erom dat de gene die je googelt de juiste dingen te zien krijgt. Zo kun je een online cv maken, zodat een selecteur niet hoeft te wachten tot jij hem verstuurt als er interesse naar je is. Is dat niet hetzelfde als LinkedIn? Nee. Want op een online cv bepaal jij de indeling en de elementen. Zo kun je er op kwijt wat je wil laten zien, in de volgorde die jij wil laten zien. En niet onbelangrijk, je geeft een online cv een eigen stijl mee. Zo laat je meteen al iets van je persoonlijkheid zien.

Een portfoliowebsite is weer iets anders. Een portfoliowebsite is met name voor creatieven een mooi middel om te laten zien wat ze kunnen. Heel sterk, want je laat daadwerkelijk zien wat je gedaan hebt. Met foto's of screenshots, mock-ups, een casestudy en reviews erbij, als je wil. Zo is het snel duidelijk wat je kunt, wat je specialisme en je stijl is. En als je eenmaal een portfoliowebsite hebt, is het een kwestie van bijhouden. Steeds een paar nieuwe werken, projecten of casestudy's erbij. We geven je tips om eruit te halen wat erin zit.

Op social media kun je ook een professioneel profiel aanmaken. Je kunt het gebruiken als portfolio met foto's van je werk, een verhaaltje erbij en eventueel een link. Maar ook als je geen creatief beroep hebt of ambieert kun je van social media gebruik maken als personal branding-tool. Zo zijn er politieagenten die over hun werk vertellen op social media en op die manier contact maken met de buurtbewoners van de stad waar ze aan het werk zijn. Er is ook een hijskraanmachinist die bijna elke dag een mooie zonsopgang vastlegt vanaf zijn hoge werkplek. Het laat zien waarom hij zo van zijn werk houdt. Maar ook los van werk kun je social media inzetten voor een online presentatie van jezelf. Als jij in je eigen omgeving plezier hebt, of het bijvoorbeeld hebt over je hobby of passie ben je op je leukst. En dat is hoe je wil overkomen. Als een leuke werknemer en collega.